Sharing is Caring

WeLcOmE tO My BloG!!!....

Friday, May 20, 2011

Masak Tempoyak ikan patin..

Baru2 nih aku belajar buat masak tempoyak ikan patin.x sangka jadi jugak akhir nye..yessssss!Selalu aku buat x jadi sebab aku tumbuk sekali dengan bawang.Ade kakak aku jumpa kat pasar cakap kalu masak tempoyak x boleh masuk bawang x sedap...patutla selama nih aku buat asyik x jadi je..
slurrrppp...sedapnye!
Bahan-bahanya:

1 ekor ikan patin(basuh dan aku rendam 1 jam dgn air asam jawa n limau nipis)
7 biji cili padi
1/2 inci kunyit basah
1 senduk kecil tempoyak(kalau nk pekat bole tambah lagi)
daun kesom



cara-caranya:

1.blend cili padi,kunyit basah n tempoyak
2.masuk air dalm periuk bersama bahan blend tadi
3.Bila da mendidih masukkan ikan(masak ikan jgn lama sgt nnt tiggal tulang je..huhu)
4.Masukkan daun kesom,gula n garam

No comments:

Post a Comment